Lokaal verhaal | Gekleurde bieten en penen van Zonneheerdt




Zonneheerdt | Martin Topper

Martin Topper is de derde generatie binnen het duurzame familiebedrijf. Opa Topper in de 1962 begonnen met het akkerbouwbedrijf aan de Hondweg in Dronten. Met trots teelt Martin hier groentegewassen op de meest vruchtbare grond, de bodem van de zee!


Martin heeft 15 jaar in het onderwijs gewerkt. Hij was docent aan het VMBO Groen. De connectie met de agricultuur was er dus al van jongs af aan. In 2005 heeft Martin het klaslokaal achter zich gelaten en staat hij sinds 2011 definitief aan het roer van het duurzame familiebedrijf onder de naam Zonneheerdt. Zonneheerdt is zich gaan specialiseren in gekleurde penen. Naast de gekleurde penen verbouwd Martin ook gekleurde bieten, pastinaak, wortelpeterselie, suikerbieten en uien. Inmiddels telt het bedrijf zo’n 70 hectare grond.



Wist je dat: de naam Zonneheerdt afkomstig is uit Groningen? Heerd betekent in het Gronings “boerderij”. De letterlijke vertaling is daarom ook: zonnige boerderij.


Martin heeft in 2010 de eerste paarse peen geteeld op een proefveld. Nadat hij deze bijzondere wortel heeft laten proeven aan de consument, zag hij hier toekomst in. In 2011 begon de eerste productie van de gekleurde peen op een externe locatie en in 2013 is Martin inhouse gaan telen. Ondertussen heeft Zonneheerdt een enorme groei doorgemaakt en zorgt de 70 hectare grond voor maar liefst 2,5 miljoen kilo netto product. De groei die Zonneheerdt maakt, gaat heel doordacht. Martin Topper geeft aan dat de markt voor gekleurde peen kleiner is dan voor reguliere peen, paarse peen blijft een nicheproduct. Want zoals het gezegde zo mooi luidt: “wat een boer niet kent, dat eet hij niet”. Toch ziet Martin een enorme foodtrend sinds een paar jaar. Er worden meer gekleurde penen en bieten afgenomen, dit kan tevens komen doordat men meer groenten is gaan eten en dus ook heeft leren variëren.

Zonneheerdt levert haar producten wereldwijd! De producten liggen bij Nederlandse en Duitse retailers, horeca, bij de foodservice in Frankrijk en de UK, bij distributeurs in Scandinavië, bij groentespeciaalzaken en op lokale markten. Zelfs in het Verre Oosten zijn de producten van Zonneheerdt te vinden. Zonneheerdt levert 80% aan de export en 20% van de producten direct aan bedrijven in Nederland. Martin onderscheidt zich op de markt niet alleen met zijn gekleurde producten, maar ook met de uitstraling en kwaliteit van zijn producten. In 2013 is het bedrijf begonnen met het sorteren, spoelen en verpakken van de producten. De gekleurde penen en bieten worden verkocht onder eigen label “Zonneheerdt”. De producten worden verpakt in 5 kilo kisten, gemaakt van gerecycled hout, afbreekbaar- karton en folie. Zonneheerdt is op deze manier meer dan een product. Het label staat voor authenticiteit en kwaliteit. Zonneheerdt verwerkt haar producten op een duurzame manier. Volgens Martin is het zorgen voor de grond nummer 1 focus van een bedrijf. Wanneer de grond niet gezond is, kunnen de producten daarop niet goed groeien. Met deze duurzame kijk op de akkerbouw, kijkt Martin verder dan alleen zijn eigen generatie. De grond in de Flevopolder moet voor alle komende generatie gezond blijven, om zo de beste producten te telen.

Zonneheerdt slaat haar producten op in enorme koelingen. Deze koelingen staan gewoonlijks op 3 graden. Hier kunnen de penen en bieten voor langere tijd bewaard worden. In augustus heeft het bedrijf de oogst van afgelopen november weggewerkt. Wanneer je de producten met grond eraan bewaard, blijven ze extra lang goed in een koelcel van 0,5 graden. Wist je dat penen en bieten een tweejarige planten zijn? Het eerste jaar geeft het en wortel of een knol en het tweede jaar een mooie bloem. Zonneheerdt sorteert, spoelt en verpakt de producten zelf op de boerderij. Dat maakt het bedrijf van Martin ook zo bijzonder, je kan hier het proces van begin tot eind zien.

Tegenwoordig ontstaan er steeds meer initiatieven op de markt tegen voedselverspilling. Deze initiatieven sluiten aan bij de visie van Zonneheerdt. Martin is momenteel bezig met klein verpakking van 1 kilo, en hij heeft met zijn gekleurde penen in de eerste Flevour box gezeten en heeft Martin eerder een pastinaaksoep op de markt gebracht. Hij vindt het mooi om te zien dat producten die er net wat anders uitzien, niet zomaar worden weggegooid. Ongeveer 30% van zijn jaaropbrengst van Zonneheerdt wordt verkocht als veevoer. Dit zijn producten die niet aan de vereiste vorm voldoen, deze zijn bijvoorbeeld krom gegroeid.

Deze maand vind je de gele kroot in de box, ofwel een biet. De gele biet heeft een zacht zoete smaak en is ook rauw heerlijk. We weten inmiddels waar de paarse peen vandaan komt, maar hoe die gele bieten aan zijn kleur komen… dat is ons nog onbekend! Weet jij het antwoord op deze eeuwige mysterie? Laat het ons en Martin weten.

Meer weten over Zonneheerdt? Dat kan! Je kan het bedrijf van Martin vinden via de website of stuur een mail naar topper@zonneheerdt.nl.



Wist je dat: wortels vroeger ‘gewoon’ paars, geel en wit waren? Deze gekleurde wortels kwamen meer voor dan nu. De oranje variant werd populair in de tijd van Willem van Oranje, toen het koninklijk huis oranje als nationale kleur voor Nederland hadden gekozen.


Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deze website is een initiatief van

  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn
  • Facebook
unnamed-1.png
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn
  • Facebook